Ραγοειδίτιδα

H ραγοειδίτιδα (uveitis) είναι ένας γενικός όρος, ο οποίος περιγράφει τη φλεγμονή του ραγοειδούς χιτώνα του ματιού.

Κοινό χαρακτηριστικό των δόμων που απαρτίζουν το ραγοειδή χιτώνα, είναι πως είναι πλούσιες σε αιμοφόρα αγγεία.

Ανάλογα ποιο τμήμα του χιτώνα έχει επηρεαστεί, αναφερόμαστε σε πρόσθια (ιρίτιδα – ιριδοκυκλίτιδα), διάμεση ή οπίσθια ραγοειδίτιδα καθώς και σε πανραγοειδίτιδα όταν προσβληθούν όλα τα τμήματα.

Η ένταση των συμπτωμάτων ποικίλει ανάλογα με τη βαρύτητα και τη μορφή της φλεγμονής. Ακολουθούν κάποια από τα συνήθη συμπτώματα:

• πρόσθια ραγοειδίτιδα (ιριδοκυκλίτιδα): ευαισθησία και ερυθρότητα του οφθαλμού, φωτοφοβία, θολή όραση, δακρύρροια.
  • διάμεση ραγοειδίτιδα: ήπια φωτοφοβία, θολή όραση, μυοψίες (“μυγάκια”)
  • οπίσθια ραγοειδίτιδα: μείωση όρασης, μυγάκια, “τυφλά σημεία” στο οπτικό πεδίο

Διάγνωση

Απαραίτητη είναι η κλινική οφθαλμολογική εξέταση με τη βοήθεια της σχισμοειδούς λυχνίας και της βυθοσκόπησης με μυδρίαση της κόρης.

Η εξακρίβωση της ακριβούς αιτιολογίας δεν είναι πάντοτε εφικτή.

Ανάλογα με τη μορφή της ραγοειδίτιδας ίσως χρειαστούν κάποιες ειδικές εργαστηριακές εξετάσεις για να αποκλειστεί κάποια λοίμωξη ή συστηματική νόσος.

Αντιμετώπιση

Εάν στη διερεύνηση βρεθεί κάποιο λοιμώδες νόσημα ή κάποιο συγκεκριμένο άλλο αίτιο, τότε πρέπει αυτό να αντιμετωπιστεί με την κατάλληλη θεραπεία.

Πρόσθια ραγοειδίτιδα: τοπική θεραπεία με στεροειδή κολλύρια. Επιπλέον κυκλοπληγικές σταγόνες ανακουφίζουν από τον πόνο και τη φωτοφοβία.

Διάμεση ραγοειδίτιδα: σε ήπιες μορφές δεν απαιτείται θεραπεία, αλλιώς περιλαμβάνει τη χρήση ενέσεων κορτιζόνης δίπλα ή μέσα στο μάτι. Εάν νοσούν και τα δύο μάτια ή το οίδημα της ωχράς επιμένει, τότε μπορεί να χρειαστεί συστηματική θεραπεία με κορτιζόνη ή άλλα ανοσοτροποποιητικά φάρμακα.

Οπίσθια ραγοειδίτιδα: συχνά χρειάζεται αρχικά μία υψηλή δόση κορτιζόνης, η οποία σταδιακά μειώνεται. Εάν η κορτιζόνη δεν αρκεί ή τα συμπτώματα επανέλθουν με τη μείωση της δόσης, τότε ενδέχεται να χρειαστούν ανοσοτροποποιητικά φάρμακα ανάλογα την περίσταση.

Σε κάποιες περιπτώσεις η ραγοειδίτιδα μπορεί να υποτροπιάσει και να οδηγήσει σε επιπλοκές, όπως: γλαύκωμα, καταρράκτη, οίδημα της ωχράς, επαμφιβληστροειδική μεμβράνη, ατροφία του οπτικού νέυρου κ.ά.

Ακολουθούν κάποια από τα συστηματικά νοσήματα που σχετίζονται με ραγοειδίτιδα:

• πρόσθια ραγοειδίτιδα (ιριδοκυκλίτιδα): αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα, Νεανική Ιδιοπαθής Αρθρίτιδα, ψωριασική αρθρίτιδα, φλεγμονώδη νοσήματα του εντέρου, νόσος Αδαμαντιάδη-Behcet, η σαρκοείδωση.
  • διάμεση ραγοειδίτιδα: σαρκοείδωση, φλεγμονώδη νοσήματα του εντέρου, λέμφωμα, νόσος Αδαμαντιάδη-Behcet, σκλήρυνση κατά πλάκας
  • οπίσθια ραγοειδίτιδα: σαρκοείδωση, νόσος Αδαμαντιάδη-Behcet, νόσος Vogt-Koyanagi-Harada, νοσήματα του συνδετικού ιστού όπως ο Συστηματικός Ερυθηματώδης Λύκος, η οζώδης πολυαρτηρίτιδα, η νόσος Wegener, , το σκληρόδερμα κτλ.

Καλέστε μας στο 210 8081216 ή απλώς συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα και θα επικοινωνήσουμε εμείς μαζί σας το συντομότερο δύνατο.